fredag den 18. oktober 2013


Ahhhh ja ak, at lave den perfekte snurre er ikke en nem ting. Men er sikker på min gamle husgerning lære Ella vil være stolt af mig hvis hun kunne høre mit ytre, "Al øvelse gør mester". 

Fik igår en kage med så mange kardemommefrø i at det var lige før det var for meget, og så alligevel ikke. Ihvertfald lå jeg igår og kunne ikke sove pga. af at jeg tænkte over hvordan jeg kunne lave en snurre med disse dejlige parfumeret frø i uden at det blev for meget. 

Her er opskriften så, og nogle billeder af processen og ikke mindst resultatet. 

Dej:
  • 35 g gær.
  • 4 dl. sødmælk.
  • 150 smør.
  • 2 spsk sukker.
  • 1 tsk salt.
  • 1 æg
  • Evt. Vanillesukker efter smag
    • Bruger ca 3 spsk, giver en lidt mere kage smag end når man bruger kardemomme, og endvidere kommer der kardemommefrø på halvdelen af dem.  
  • Hvedemel.
Remonce m. ingefær.
  • 150 g smør.
  • 150 rørsukker.
  • 5 spsk ingefær pulver.
Remonce m. kanel.
  • 150 g smør.
  • 150 g brun farin.
  • 3 spsk kanel.
Sådan gør du:
  • Kom mælk og smør i en gryde og varm indtil smør næsten er smeltet de resterende klumper smør kan du rør ud imens væsken køler ned.
  • Smuldr gæren i skålen med den finger lune mælk/smør og opløs den.
  • tilsæt sukker, salt, (vanillesukker) og æg, derefter rør du helt vildt rundt til al det tørre er opløst og æg er rørt i.
  • Tilsæt hvedemelen lidt efter lidt, imens du ælter dejen, Pas på du ikke, tilsætter for meget mel - dejen skal være lidt klistret.
  • Ælt dejen i ca 10 min, eller til du har en homogen dej som slipper bordet og bare føles dejlig :)
  • Så skal dejen hæve med et viskestykke over, i en time.
  • Imens laver du remoncen.
  • Bland alt sammen og rør det rundt til den er hel ensartet (hvis dit smør er for hårdt, har jeg emd fordel sat den hen i et varmt vand bad)
  • Når dejen er hævet, rulles den ud i en firkant i ca målene 50X60 og ca. 0,5 cm tyk.
  • Smør remoncen ud på hele fladen, fold dejen på midten og tryk den let sammen.
  • Skær dejen i ca. 3 cm tykke strimler.
  • Så skal der Snurres :)
  • Skal prøve at forklare det at snurre:
    1. tag de 3 cm tykke strimler, og dem dem næsten hele vejen igennem dog ikke hele vejen lad ca 1,5 cm være sammen.
    2. Så skal du snurre dem hen over hinanden.
    3. Lav så en knude.
    • Ps. mine første Snurre lignede noget der ikke var helt sundt, men det kommer lyn hurtigt. Hvis du er helt lost fandt jeg den her på YouTube som jeg faktisk tror jeg vil afprøve næste gang.

  • Kom nu dine fine Snurre på en bageplade med parpir og dæk dem til med et viskestyke og lad dem efterhæve i 45 min.
  • Pensel Snurrerne med æg og drys evt. perlesukker på dem.
  • Bag dem ved 200 grader i ca. 15 min.
  • Kom dem på en rist og lad dem afkløe.
  • Fråd så i alle de snurre du overhovedet kan, og gerne imens de er lune da de er lækkerest der. 
Billederne herunder er mit resultat, ved godt i ikke er top prof. taget men synes de giver et godt billede af resultatet. 

Håber i nyder dem.

XOXO TheCakeThatBaked










Ingen kommentarer:

Send en kommentar