søndag den 20. oktober 2013

Du store Pain au Chocolat.

Så er det kampen mellem den kolde dej, og det halve kg smør der skal rulle ind i den. Synes noget af det bedste i hele verden er en varm pain au chocolat, og et stort koldt glas mælk. Processen med den her dej er bare lidt omstændig og tager en god portion tid, så normalt køber jeg dem hos min lokale pain au chocolat pusher. Men idag, midt imellem eksamens læsningen kom trangen og pusheren havde lukket......What to do ? 

Yes du gættede rigtigt jeg laver dem da bare selv, lidt søgning på nettet og en lille smut i netto og jeg var parat. Her er hvad der skete, og vupti :

Dej: ca. 20 stk.
  • 3 dl. koldt vand.
  • 2 dl. koldt mælk (gerne sød)
  • 60 g gær.
  • 2 æg.
  • Hvedemel (ca 1 kg, men kun lige nok mel i indtil dejen er fast og ikke klistret)
  • 120 g sukker.
  • 25 g havsalt.
  • 500 g koldt smør til udrulning. 
Så starter vi:
  1. Bland vand og mælk i en skål, og rør gæren ud i væsken. 
  2. Æggene slås i, og røres god rundt.
  3. Sukker og salt røres ud i væsken, før du begynder at tilsætte melet.
  4. Ælt dejen sammen til du har en fast, og kold dej (ca 4 min hvis du gør det med hænderne)
  5. Dejen lægges i køleskabet i 30 min.
  6. Læg nu dit smør imellem 2 stykker bagepapir (læg dem ved siden af hinanden), og gi dem et par slag til den måler 15 x 15 cm. (undgå at arbejde med den for meget, da den vil blive for blød)
  7. Dejen tages ud efter de 30 min, og presses til en firkant der måler ca 25 x 25 cm.
  8. Læg nu det dejlige smør i midten af din dej, og fold siderne hen over den så du har en firkant med smør inde i (se billede 1 & 2), men husk smørret skal være helt dækket af dejen.
  9. Læg nu dejen på en plade, og tilbage i køleskabet i 30 min.
  10. Tag den kolde dej ud, og læg den på den meldryssede bordplade. 
  11. Rul nu forsigtigt dejen aflang, indtil den er 1 cm høj hele vejen igennem. 
  12. Fold nu enderne ind mod midten (se billede 3), fold en gang til så du har 4 folder (se billede 4)
  13. Læg dejen tilbage på pladen, og tilbage i køleskabet i 30 min.
  14. Gentag fra 10 til 13 igen, og læg den tilbage på køl igen i 30 min.
  15. Rul nu dejen til en aflang firkant på 60 x 30 cm, del den på midten så der er 2 stykker og skær hver hver stykke i 10 dele, hvis du vil lave normale Croissanter skær dem ud i trekanter.
  16. Læg chokoladen på de enkelte stykker, og rul dejen omkring det. Det er vigtigt her at du IKKE trækker i dejen da den så vil sprænge.
  17. Sæt dem på en bageplade, gerne 10 stk på hver plade så de ikke står for tæt, og nu lad dem hæve til dobbelt str, som tager ca 1 - 2 timer. 
  18. Pensel dem nu med sammenpisket æg, og bag de små herligheder ved 200 grader i ca 15 min. indtil de er gyldne.
  19. Tag ud, og lad dem afkøle på en rist.
Nu kan du så nyde resultatet af den lange ventetid, yes det tager immer væk omkring 5 timer at lave dem, så det er okay at nyde dem enten helt alene, eller........helt alene......... eller med en du holder af.

Jeg har valgt at lave 10 med hvid, og 10 med mørk chokolade. De er ikke de kønneste, men hold da fest der er intet i vejen med smagen eller den dej.

Så har du tid på hånden, lidt tålmodighed og en trang til godt hjemmebag så lav de før din nabo.

Billede 1:

Billede 2:

Billede 3:

Billede 4:







Ingen kommentarer:

Send en kommentar