fredag den 25. oktober 2013

Æbleskiver, äppelmunkar, krapfen, donuts, kært barn mange navne.

Elsker, elsker, elsker, simpelthen elsker disse små dejlig klumper som hedder Æbleskiver, dog er mine uden æbler selvom de oprindeligt startede ud sådan. I de ældre tider dengang jeg endnu ikke var tænkt på, vendte man nemlig tynde skiver af æble i dej, og stegt dem på panden.

Personligt minder de mig om Jul, varme, forventning og hygge. Kan stadig huske når min mor stod i køkkenet og "bagte" dem på panden, som dengang var af smedejern og ikke som idag en el version. Elskede at dyppe dem i jordbærsyltetøj, sukker og derefter flormelis. Selvom det idag ikke er min mor der bager dem, er det stadig den opskrift hun bruger, som jeg bruger. 

Denne opskrift er:
  • 240 g mel.
  • 1 tsk. revet citronskal (kan dog godt dobbel op på citronen giver dem bare lidt mere smag).
  • 1/2 tsk natron.
  • 1 tsk kardemomme.
  • 1 spsk sukker.
  • 1/4 tsk salt.
  • ca. 4 dl kærnemælk.
  • 2 æg.
  • 50 g smeltet smør/margarine.
  • Smeltet smør til bagningen.
Nu skal du:
  1. Del æggene så blommer og hvider kommer i skåle hver for sig.
  2. Hviderne piske næsten stiv, dog ikke så de kan vendes på hovedet. Grunder er at når du skal vende det i dejen, vil den måske ikke blive helt jævnt fordelt, og så vil der ved bagningen komme små hvide klumper i skiverne.
  3. Citronskal, natron, sukker og salt kommer ned til blommer, som røres godt sammen.
  4. Kom kærnemælken i massen, imens du røre rundt.
  5. Sigt hvedemelen ned i massen, og rør godt rundt.
  6. Når massen er helt gennemrørt, tager du hvideren og vender dem forsigtigt i indtil de er rørt helt ind i massen. 
  7. Stil den nu på køl og lad den hvile i 30 min.
Nu skal der bages:
  • Jeg smelter altid lidt fedtstof i en lille kasserolle, som jeg så med en pensel fordele ud i hulningerne hver gang da ellers sidder skiverne fast (også selvom det er non stick)
  • Hæld dejen i, 3/4 op til kanten og lad dem bage lidt.
  • Vend dem med en strikkepind (bambus), med en hurtig hånd.
    • Fortvivl ikke: mine første kom til at ligne deforme små hjerner, men det kommer hurtigt.
  • Smide over på et fad, og servere dem imens de er varme.
Tip:
  • De kan fryses ned, og holde i 2-3 mdr (mine holder ikke så længe)
  • Den potion du laver her, svare til ca 30 stk.
  • De kommer næsten aldrig til at ligne dem der kommer fra en frost pose, men de smager bedre og så er det sgu da lidt overskuds agtigt at lave dem selv. 
Billeder af Maskinen og resultatet :)

Den helt hemmelige og gamle opskrift ;)







2 kommentarer:

  1. kræt barn mange navne. Hvad betyder "kræt"?

    SvarSlet
  2. Sorry Bent, der skulle stå Kært barn mange navne. Hermed rettede, og tak fordi du gjorde mig opmærksom på min stavefejl :)

    SvarSlet