fredag den 18. oktober 2013

Halloween

Så blev det Halloween, også her i lille Dk. Endnu har vi ikke den store tradition for at fejre det som i USA, men mon ikke det nok skal komme. Personligt synes jeg det er en fed tid, kan godt lide uhyggen, kagerne og da jeg boede i USA slikket. 

Når men til sagen, tænkte Halloween er da lige med pumpkinpie så sådan skal vi da have. Ledt lidt rundt på nettet og fandt til sidst en opskrift der var nem og let at gå til, fyldt med krydderier og lidt uhyggelig. 

Dejen

150 g Hvedemel.
100 g smør.
2 spsk. sukker.
1 æg.
1 spsk vand.

Fyld:

300 g græskar.
1 1/2 tsk. kanel.
2,5 dl sødmælk.
1 tsk. muskat 
2 æg.
1 tsk ingefær (stødt)
1 dl. honning.

Følgende skete:
  1. Mel, sukker blev blandet i en skål, hvor det bløde smør blev smuldret i.
  2. Ægget, og vand tilsættes, og dejen arbejdes til en fast masse og stilles koldt indtil den skal bruges.
  3. Imens skæres græskaret i små stykker og koges ca. 15 min eller indtil de kan moses med en gaffel, så de bliver en jævn masse af hjernepure.
  4. Dejen rulles nu ud og lægges i tærteformen.
  5. Forebag tærtebunden ved 180 grader, ikke varmluft men almindlige (jeg lagde bagepapir og kikærter i min bund da den skulle forebages, bare lidt for at holde på bunden men tjek billedet).
  6. Kom nu Hjernemasse puren, ned til de andre ingredienser i skålen og rør godt rundt så det hele blandes godt.
  7. Tag den forebagte bund ud og hæld fyldet i den.
  8. Tærten med hjernemassen bages nu i ca 50 min, til fyldet er stivnet.
  9. Lad tærten med hjernemasse, afkøle til stue temp.
  10. Pynt som du behager.
  11. og nu må du så gerne fråde :)
Skal jeg være helt ærlig er det her ikke min favorit, det blev okay men det er nok ikke en jeg bager til mig selv (helt alene en anden gang). Dem jeg bagte den til var helt tosset med den, men alle smager jo forskelligt. Så har du lyst og ikke prøvet endnu, prøv den. Næste gang jeg bager den, skruer jeg ihvertfald lidt op på krydderierne med 0,5 tsk ekstra på alle tingene.

Resultatet fra start, til slut:






Ingen kommentarer:

Send en kommentar