tirsdag den 22. oktober 2013

Christmas is sooooon here.

Så nærmere store småkage, honningkage og alt hvad der eller er syndigt måneden sig med hastige skridt. Faktisk er jeg bagefter, da de i Netto, Fakta, Føtex og Lidel allerede nu har smidt deres jule slik og karen wolf kager op på hylderne. 

I år er det faktisk mig der i en alder af 37 år, skal hold juleaften for mine forældre så der er en anelse pres på da min mor er mester julebager, og intet mindre end verdens bedste når det kommer til at lave and med hele molevitten til. 

Så jeg ligger allerede ud med at forberede idag, jeg har lavet basen til mine honning hjerter da dejen skal ligge i mindst en måned før man bruger den. Det spændende bliver så om det lykkes i år, da jeg sidste år fandt en opskrift som lød fornuftig men det endte med jeg kunne bruge min dejklump som base til juledekorationen da skidtet var hårdere end hårdt. Så har gået mine bagebøger igennem, og opskriften jeg bruger kommer fra Claus Meyer bog / Meyers Bageri. 

Den lyder:
  • Fordej (laves minimum en måned før)
  • 500 g honning.
  • 500 g hvedemel.
Du gør:
  1. Ælt honning og hvedemel god sammen i skålen (Jeg dyrker Crossfit, og jeg fik sved på panden da det ikke bare er sådan lige at forene de her 2 ting) 
  2. Læg nu låg på, gem ikke dejen for lunt jeg har smidt min i bunden af køleskabet.
  3. Lad nu ligge i minimum 1 måned.
Når jeg nu om 1 måned hiver dej ud skal jeg bruge:
  • 2 æggeblommer.
  • 10 g hjortetaksalt.
  • 1 kg honningkagefordej.
  • 10 g potaske.
  • 5 g stødt kanel.
  • 5 g stødt ingefær.
  • 5 g stødt nelliker
Så skal:
  1. Æggeblommerne i en skål, og rør hjortetaksalten ud i dem (vigtigt massen skal være klumpe fri)
  2. Potasken skal røres ud i lidt vand, og som ovenover er det vigtigt at sørge for der ingen klumper er.
  3. Æggeblommerne æltes ind i fordejen (det skal  nok blive nemt)
  4. Så skal Kanel, ingefær og nelliker tilsættes (tror med fordel man skal blande dem sammen, inden de ryger i dejen)
  5. Ælt nu med dine hænder i ca. 6 - 8 min hvis du som mig ikke har en røremaskine ENDNU, hvis du er så heldig at have en så skal du bruge røremaskinen i 6 min (første 3 min ved lav hastighed, og så 3 min med fuld smæk)
Al det med bagningen kommer på senere, men vi kan da kun håbe på at resultat bliver lige så flot som:


Og nu videre med eksamens læsningen, har vidst haft rigelige med overspringshandlinger idag.

2 kommentarer:

  1. Hej - har lige fundet din blog og vil lige give et råd til opskriften. Der er åbenbart en fejl i bogen, da der mangler hjortetakssalt i den, så hvis du vil have den helt rigtige kan du finde den på Claus Meyers hjemmeside her http://www.clausmeyer.dk/da/opskrifter_/jul_med_meyers/honningkagehjerter.html?recipeid=179
    Jeg har selv lige lavet fordejen (faktisk dagen efter dig) og fandt en del snak om opskriften og den manglende hjortetakssalt via en del blogs sidste efterår.
    Så det er bare et tip hvis du vil have opskriften helt rigtig efter Claus Meyers model :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for tippet, sidder lige og kigger hans egen bog igennem igen (den jeg er gået ud fra), og der står intet om hjortetaksalt. Så tak for tippet, ændre lige opskriften i Bloggen så den skulle være opdateret :)
      Ps. Glædelig for Jul

      Slet