tirsdag den 29. oktober 2013

Lakrids cookies.

Google you are my friend i need:

Hvad gør man når man sidder, gider ikke sove, gider ikke se Tv (ja jeg ved det lyder underligt), i det hele taget gad jeg ikke rigtig noget. Så åbnede Google op, og skrev; Lakrids, Mel, kærlighed, Smør, og næsten øverst kom den her simple opskrift frem. Så smed The Cure / Kiss Me, Kiss Me Kiss Me på anlægget, og faktisk inden jeg kom til Just Like Heaven var de små basser lavet og i ovnen. Så smager de lige så godt, som de er hurtige at bage (kan man sige det?), ja så har vi en vinder folkens.

Ihvertfald så brugte jeg det her:
  • 150 g blødt smør.
  • 175 g rørsukker.
  • 1 æg.
  • 4 tsk lakridspulver med top.
  • 1 knsp salt.
  • 275 - 300 g hvedemel (jeg brugte 250, og 25 til at rulle pølsen ud i)
Så skal du:
  1. Tænd ovnen på 180 g (varmluft)
  2. Piske smør og sukker, til det er en hel masse.
  3. Så tilsætter du ægget, og pisker lidt mere.
  4. Så tilsætter du salt og lakridspulver, og pisker godt igen.
  5. Så tilsætter du melet, indtil du synes dejen slipper og du kan knalden fra skålen og ud på bordet.
  6. Så ruller du dejen til en lille slange, og derud af laver du 30 stk dejdele.
    • Min OCD gjorde at jeg vejede slangen, og delte det med 30.... Ja Ja men jeg ved at en vil være stolt af mig.
  7. Så ruller du dem til små kugler, ligger dem på bagepladen og presser dem flade med en gaffel (mine er blevet ca 0,75 cm høje)
  8. Ind i den forvarmet ovn, hvor de små basser skal have fra 12 - 15 min 
    • (Mine til 18 min da de var lidt tykkere end gennemsnittet)
  9. Når du tager dem ud, lad dem afkøle på en bagerist indtil de er stue temp.
Imens de afkølede lavede jeg glasuren:
  • 1 tsk lakridspulver.
  • 1-2 Spsk kogende vand.
  • 100 g flormelis. 
  • Smide det hele i en gryde, under MEGET svag varme og rør det hele sammen til homogen masse  (så engang blomsterberg lave det i en gryde under SVAG varme, og det fungere vildt godt gir en flot blank glasur)

Her er så Le Grand resultat:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar