torsdag den 24. oktober 2013

Den sure dej.

Har siden en ferie for nogle år siden, hvor en god ven havde hjemmebagt rugbrød med lavet på hans 6 årige barn (surdej) med. Brødet smagte helt fantastisk, men tanken om selv at lave min egen surdej ved jeg ikke helt hvorfor men er skræmmende. 

Har læst blog op og blog ned, brød opskriftsbøger igennem om den perfekte surdej, og hvordan men behandler den bedst muligt. Der var versioner lige fra hvor man skulle lave den ved fuldmåne, versioner hvor den skulle drejes mod vest 1 gang dagligt og versioner hvor man bare skulle smide det hele i en bøtte lukke den til og håbe på det bedste. 

Eftersom jeg er stor fan af meyers deli, og ikke mindst hans brød har jeg valgt at gå ud fra hans opskrift i Meyers Bageri opskriftbog. Den var forholdsvis lige at gå til, og man skulle ikke ud i flere kompliceret ting for at det skulle lykkes.

Bogen ser sådan her ud:


Normalt er jeg ikke den store økologist, mest fordi jeg er på Su og den ikke rækker til vildt meget andet end til det nødvendige. Men har bestemt mig for at al den brød jeg skal bage vil være lavet på økologi, mest fordi hvis jeg er lidt fornuftig og tjekker reklamer, er det forholdsvis nemt at finde mel, korn, gær og andre ting til at bage brød med. 

Jeg prøver at følge processen med billeder, og smider dem op på siden her når de 10 dage er gået som opskriften forskriver.

Men ihvertfald så er opskriften på grundsurdejen:
  • 9 dl vand.
  • 150 g økologisk hvedemel.
  • 75 g økologisk grahamsmel.
  • 75 g økologisk rugmel.
Du skal gøre:
  1. Hæld alle ingredienser i en skål, og pisk dem godt sammen.
  2. Hæld dejen i en bøtte, et glads eller en skål.
  3. Dæk beholderen delvist til, så dejen stadig kan ånde, og opbevar den ved stuetemperatur.
  4. Pisk i surdejen 1 gang om dagen.
  5. Efter ca. 10 dage skal surdejen dufte som en god, kraftig mørk øl, og surdejen skal også gerne skumme som en.
Efter de 10 dage:
  • Skal der røres jævnligt i dejen, helst en gang dagligt men hver anden dag går også an.
  • Sørg altid for at røre helt i bunden, da surdejen bundfælder, og bundfaldet ganske enkelt rådner hvis det ikke bliver blandet med væsken.
Når du så bruger af din surdej:
  • Skal den friskes op, og reglen er frisk op med samme mængde mel og vand, som du har taget dej.
Så når du har taget:
  1. 1 dl. af surdejen, skal du tilsætte 1 dl surdejsopfrisker.
  2. 1dl. surdejsopfrisker består af:
    • 0,75 dl vand, 12 g økologisk hvedemel, 6 g økologisk grahamsmel og 6 g økologisk rugmel.
Håber overstående giver mening, og hvor overskuds agtigt vil det ikke virke til de kommende julefrokoster at du tager din hjemmebagt super brød med som smager fantastisk. 

God fornøjelse med den sure dej :)


Opdatering: d 25/10-2013

Har idag kasseret min første surdej, den var mildest talt begyndt at lugte ikke af frisk mørk øl som der står i opskriften at den skal. Men i stedet for som rigtig dårlig mave, efter en rigtig fæl madforgiftning. Så jeg prøver igen, for det SKAL lykkes. Har gjort det efter opskriften, og den "skummede" også igår da jeg rørte rundt. Men så fra igår aftes, til idag har den bare været bundfald, og der har ingen "skum" været på toppen. Så nu er der blandet nyt mix, og så starter vi nedtællingen fra 1 til 10 igen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar